Social media en natuurfotografie
De schadelijke impact daarvan is groter dan je denkt
Gepubliceerd: 4 september 2024
De natuurfotografie
Foto’s en filmpjes van dieren en planten doen het goed op sociale media. Bij de jacht op het perfecte plaatje en bijhorende likes gaan fotografen steeds verder. Die competitieve dynamiek op sociale media maakt dat kwetsbare soorten en natuurgebieden onder druk komen te staan.
Platgetrapte hyacinten
Ecosystemen in hun geheel voelen de druk van sociale media. Een schoolvoorbeeld is het Brabantse Hallerbos. Elke lente kleurt een van de grootste tapijten aan wilde hyacinten wereldwijd de bosbodem paars. Een plaatje, maar de populariteit van het Hallerbos, aangewakkerd door posts op sociale media, begon zijn tol te eisen, vertelt Tom Vermijlen, communicatieverantwoordelijke bij het Agentschap voor Natuur en Bos.
‘Mensen delen foto’s van de hyacintentapijten op allerlei platformen, waardoor de plek steeds meer bezoekers te slikken kreeg. Al te vaak bleven die niet op de paden, maar begaven zich tussen de hyacinten om toch maar een perfecte foto te scoren. Bloemen raakten vertrappeld, en de bodem verdichtte, met als gevolg dat er gaten ontstonden in de hyacintentapijten.’
Reptielen afkoelen
Niet alleen planten, maar ook dieren voelen de impact van sociale media. ‘Mensen gaan ver om toch maar een perfecte foto of filmpje te maken. Ze gebruiken lokaas om dieren te benaderen, of verstoren nesten om jonge dieren te fotograferen.
Een erg schadelijke praktijk is het vangen van reptielen en amfibieën om ze vervolgens af te koelen, in een koelbox bijvoorbeeld. De koudbloedige dieren worden daardoor minder beweeglijk, wat toelaat om ze in de perfecte pose te plaatsen. Veel foto’s die online circuleren, zoals mooi opgerolde slangen, of kikkers die op de rug van een slang meeliften, zijn op die manier gemaakt. Die aanpak is bijzonder verstorend, en zeker amfibieën lopen het risico om door aanraking besmettelijke ziektes op te lopen.’
Dat plaatst al die mooie natuurplaatjes op internet toch weer in een heel ander daglicht.
Bron: EOS Wetenschap