Soap rond verkeersbesluiten
Al 11 jaar wordt plan op plan gestapeld
Gepubliceerd: 20 januari 2023
Historie
Aanleiding in die jaren was om het steeds drukker wordende auto- vracht- en fietsverkeer beter te begeleiden door de nauwe straten van onze stad richting het economisch kloppende hart van het regionale stadscentrum Schagen. Namelijk: Het maken van een Verkeer Circulatie Plan (VCP).
Dit VCP is door de gemeenteraad van voormalige gemeente Schagen in 2012 met uitgebreide inspraak van inwoners en bedrijfsleven vastgesteld. Het doel was om het doorgaande verkeer in het centrum van de stad met een beperkte doordringbaarheid via verkeersbesluiten verder te regelen. Het geheel ook in combinatie met de aanleg van voldoende parkeerplaatsen. Waaronder de aanleg van parkeerplaatsen nabij de Oosterstraat en Thorbeckestraat, hoek Stationsweg/spoorwegovergang. Het college kreeg opdracht binnen haar bevoegdheden dit beleidsplan verder uit te werken.
In de Structuurvisie 2005 van de gemeente Schagen was ook opgenomen de straten om de randen van het centrum te ontlasten van het auto- en vrachtverkeer. En het wandel- en fietsverkeer richting de binnenstad te bevorderen. In latere Structuur- en Toekomstvisies is dit in grote lijnen hetzelfde beleid gebleven. Diverse straten zijn ook binnen dit beleid hiervoor gereconstrueerd, heringericht inclusief het nemen van de nodige verkeersbesluiten met inspraak van en overleg met aanwonenden.
Gemeente Schagen per 1-1-2013
Door een volledig nieuwe politieke samenstelling van het gemeentebestuur ontstond een gewijzigde werkwijze en er trad een nieuwe portefeuillehouder en ambtelijke medewerker “Verkeer en Vervoer” aan. Het voornemen uit het VCP om voor o.a. de Oosterstraat en Thorbeckestraat verkeersbesluiten te nemen voor éénrichtingstraten en de invoering van een uitgebreide blauwe zone rondom het gemeentehuis aan de Laan werden niet uitgevoerd. De voorkeur werd gegeven aan het maken van een zogenaamd “Categoriseringsplan” dat door de Raad werd vastgesteld op 27 november 2017. Niet duidelijk is of aan dit plan op één of andere manier uitvoering is gegeven.
Verkeers Circulatie Plan (VCP) wordt Nieuw Verkeersplan Schagen (VPS)
In de Raadsvergadering van 17 december 2019 wordt er een motie in meerderheid aangenomen: Maak een plan van aanpak voor de verkeerscirculatie centrum Schagen. Op 20 oktober 2020 wordt door de Raad een collegevoorstel aangenomen een krediet vast te stellen van euro 80.000,– om een plan van aanpak te maken. Het in ruste gebleven VCP met al haar onderzoeken, rapportages en metingen wordt niet meer opgepakt en belandt in het archief. Voorgenomen besluiten en toezeggingen van het v/m VCP 2012 worden niet meer uitgevoerd.
Oosterstraat en Thorbeckestraat éénrichtingsverkeer
Het college neemt op 16 april 2020 een verkeersbesluit éénrichting verkeer voor auto’s, te weten Oosterstraat van Noord naar Zuid en Thorbeckestraat van Zuid naar Noord. Het verkeersbesluit verbod vrachtwagens in beide richtingen voor de Thorbeckestraat was al eerder genomen op basis van het eerder besloten VCP. Dit besluit is niet uitgevoerd vanwege zienswijzen van een aantal bewoners van de Oosterstraat. Het college heeft dit besluit als gevolg van allerlei overleggen met bewoners van de Oosterstraat niet durven uitvoeren. Niet duidelijk is waarom niet. De bezwaarmakers hebben n.l. géén voorlopige voorziening gevraagd bij de voorzieningenrechter.
Vaststelling Verkeersplan Centrum Schagen (VCS)
De Raad heeft in haar openbare vergadering van 17 februari 2022 het nieuwe Verkeersplan, inclusief wel/niet overgenomen moties en amendementen vastgesteld. Ook is door de Raad besloten het voorstel tot behoud van de huidige situatie in Oosterstraat over te nemen. Of het op 16 april 2020 genomen verkeersbesluit éénrichting Oosterstraat formeel door B en W is ingetrokken is voor zo ver mij bekend niet in de openbare stukken te vinden. Verder is besloten tot behoud van het eenrichtingsverkeer en het verbod van vrachtwagens op de Thorbeckestraat. En het eenrichtingsverkeer van de Thorbeckestraat wijzigen van richting, van noord naar zuid.
Het in meerderheid in deze openbare raadsvergadering aangenomen amendement wijziging beslispunt van het Verkeersplan centrum Schagen van de rijrichting Thorbeckestraat, waardoor de rijrichting moest worden omgedraaid is niet uitgevoerd.
Notitie bereikbaarheidswinsten middels omdraaien rijrichting Thorbeckestraat
Een jaar na dato komt het college met deze Notitie en stelt voor het destijds aangenomen amendement niet uit te voeren. De genoemde percentages en verkeerstromen zijn aannames en niet zichtbaar onderbouwd en aangeleverd als onderdeel van deze Notitie. O.a. de situatie van Thorbeckestraat met beide rijrichtingen is door reconstructie, het instellen van éénrichtingsverkeer, de afsluiting van de Hoep en de aanleg van de Cornelis Blaauboerlaan drastisch gewijzigd.
Oordeelsvormende vergadering 17 januari
Het CDA en Senioren Partij Schagen, destijds stemmende vóór het amendement, lieten hun argumenten en steun aan het destijds aangenomen amendement vallen en gingen nu ineens akkoord met het nieuwe voorstel van het college om alsnog de huidige rijrichting Thorbeckestraat te handhaven.
De woordvoerders van de Senioren Partij en VVD deden nog het voorstel om met de OFS, Winkeliersvereniging en bewoners nog eens de voor- en nadelen van het uit te voeren amendement op een rijtje te zetten. De woordvoerder van het CDA kwam nog met de opmerking: “Het probleem is al veroorzaakt door de afsluiting van de spoorwegovergang naar de Hoep”. Maar vermeldde niet dat door het niet afsluiten van deze spoorwegovergang de woonwijk Hoep Noord en Nes-Noord niet zou kunnen worden ontwikkeld.
Dit nu voorgestelde overleg van Senioren Partij en VVD had natuurlijk meteen na het aannemen van het amendement in de raadsvergadering van 17 februari 2022 door de verantwoordelijke portefeuillehouder moeten worden opgepakt zodat de voor- en nadelen van deze veranderde rijrichting nu met inzichtelijke argumenten vóór of tegen beide rijrichtingen hadden kunnen worden afgewogen.
Tenslotte
Blijkt, dat verandering van politieke standpunten ook in Schagen niet vreemd is.
Het besluit van de Raad van Schagen van 2012 voor de aanleg van voldoende parkeerplaatsen nabij de kruising spoorwegovergang hoek Stationsweg, mede ten behoeve van gebruik door de bewoners Oosterstraat en Thorbeckestraat, nog steeds niet is uitgevoerd.
Rest nog de definitieve besluitvorming in de a.s. openbare raadsvergadering.
Jan Bouwes