Oplichters
Zij doen zich ook voor als gemeente ambtenaar
Gepubliceerd: 9 december 2022
Bellen over betalingsachterstand
De laatste weken krijgen wij van inwoners te horen dat ze last hebben van online bedrijven die zich als tussenpersoon aanbieden voor diensten van ons. Óf ze worden gebeld door iemand die zich voordoet als ambtenaar en belt vanwege een betalingsachterstand. Maar hoe weet je of dat waar is?
Zaken regelen via internet
Ga je zelf digitaal een VOG aanvragen? Doe dit dan via onze website. Niet via een andere website (waar ‘Advertentie’ voor staat)! Als je wel reageert op zo’n advertentie is het probleem dat je zelf gebruik maakt van de diensten van deze partij. En betaal je eerst (verwerkings-)kosten aan dat bedrijf die tot tientallen euro´s kunnen oplopen. Zo’n bedrijf werkt als een soort ‘bemiddelingsbureau’.
Telefonisch contact
Inwoners worden gebeld door iemand die zich voordoet als ambtenaar van de gemeente, en belt vanwege een betalingsachterstand.
De gemeente Schagen neemt wel eens telefonisch contact op met inwoners, maar dat is altijd alleen om een informatief gesprek te hebben.
Zij zullen NOOIT tijdens zo’n gesprek vragen om:
Persoonlijke gegevens
Pincode
Rekeningnummer
Geld over te maken
Zij zullen ook NOOIT tijdens zo’n gesprek:
Een contract bij een bedrijf/organisatie/instantie/energieleverancier aanbieden
Vragen van energieleverancier over te stappen
Vragen van internetprovider of bank te wisselen
Iets verkopen
Regel dus altijd jouw zaken via onze website en word je gebeld door iemand die zegt bij de gemeente te werken, maar vertrouw je het niet? Neem dan contact met ons op via (0224) 210 400.